Kulutushysteria oli liikaa – osa kauppiaista nousi kapinaan mustaa perjantaita vastaan: "Älä kuluta, osta laatua"
Ylen uutisessa kerrotaan, kuinka Black Friday jakaa suomalaisia yrityksiä kahteen eri leiriin. Yhdysvalloista Suomeen rantautunut Black Friday -alennusmyyntikampanja on noussut vuoden vilkkaimmaksi ostopäiväksi ja sen katsotaan nykyään aloittavan jo joulumyynnin sesongin. Vastaliikkeenä samana päivänä vietetään myös älä osta mitään -päivää. Osa suomalaisista yrityksistä mainostaa voimakkaasti Black Friday -tarjouksia, kun taas toiset yritykset ovat jopa sulkeneet verkkokauppojaan mustan perjantain ajaksi. Näin ne haluavat kiinnittää kuluttajien huomiota mm. laatuun ja ympäristöasiohin sekä kannustaa ihmisiä järkevään ostokäyttäytymiseen.
Black Friday tarjouksineen on mielestäni kuluttajien etu, mutta toisaalta suurimmat häviäjät ovat kotimaiset pienet kaupat. Etenkin verkkokaupan yleistyttyä suurimmat tuotot menevät ulkomaille. Lisäksi esim. Yhdysvalloissa on huomattu ilmiö, jossa kaupat nostavat tuotteen hintaa aluksi normaalia korkeammaksi, jotta alennus näyttäisi entistä suuremmalta. Tämänkin osalta on myös erittäin tärkeää muistuttaa kuluttajia järkevästä ostokäyttäytymisestä.
-Ville
Kyllähän homma näin on.
VastaaPoista